blogpost

Jak w 3 dni przygotować logotyp i stronę www

nakiedy logo Grzegorz Majewski

Logotyp i strona www  to niezbędne elementy każdego biznesu internetowego. Wiele osób zwleka z ich przygotowaniem, jednak według mnie powinny one zostać wykonane na samy początku. Widząc logo, oswajamy się z nazwą i znakiem graficznym, widzimy pierwszy element, który jest ukończony. Dzięki temu lepiej i przyjemniej nam się pracuje. Tworząc stronę www i pisząc na nią teksty, możemy jeszcze raz ułożyć sobie w głowie koncepcję naszego przyszłego biznesu, usystematyzować czym ma być i dla kogo jest budowany.

Logo

Wiele osób na wczesnym etapie rozwoju nie stać na usługi profesjonalnego grafika,  który  stworzy logo i księgę znaku. Dlatego proponuje zrobić to samemu. Do dyspozycji mamy niekończące się źródło inspiracji; gotowych, darmowych elementów czyli  Internet.

Istnieją dwa główne rodzaje logotypów:

- nazwa produktu/domeny
- symbol graficzny i nazwa

Najprostszym rozwiązaniem, szczególnie dla osób niemających żadnego doświadczenia w grafice jest po prostu wybranie czcionki i napisanie samej nazwy. Jest to podejście bardzo często stosowane i pod żadnym względem nie gorsze niż drugie, zawierające symbol graficzny.

Wybór czcionki polecam rozpocząć od strony Google Fonts (www.google.com/fonts) zawierającej zbiór 650 darmowych czcionek. Narzędzie od Google pozwala na wpisanie interesującej nas frazy i wizualny wybór najlepszego kroju i rozmiaru fontu.

Drugie rozwiązanie wymaga zarówno doboru czcionki jak i stworzenia symbolu graficznego. Oczywiście nikt nie wymaga od was  aby robić to zera. Ja osobiście polecam darmowe kolekcje ikon. Najprostszym sposobem jest wpisanie  w wyszukiwarkę grafiki Google frazę np. „free icon sets” i już mamy kilka stron gotowych symboli. Wybieramy, łączymy grafikę z nazwą i już, mamy logo J.

Jeśli kolory nam nie odpowiadają proponuje je zmienić. I po raz kolejny nie musimy się znać na grafice. Najprościej wybrać przyszłą paletę kolorów na jednym z serwisów dla grafików.  Ja osobiście używam dwóch: www.colourlovers.com/palettes  oraz https://kuler.adobe.com/explore/

Dla tych, którym nie odpowiada moje podejście "Zrób to sam", proponuje zakup gotowego logo. Nigdy tego nie praktykowałem, ale w przypadku osób o słabym wyczuciu graficznym lub bardzo ceniących warstwę wizualną - jak najbardziej wskazane. Polecam serwisy: graphicriver.net/category/logo-templates i www.templatemonster.com/logo-templates.php.

 

Strona www

Kolejnym elementem, który najczęściej zajmuje dużo czasu i sporo pieniędzy,  a jest niezbędny do przygotowania , jest nasza strona ww. Nie stać nas na profesjonalnego grafika i webmastera, więc podobnie jak w przypadku logo, skorzystamy z darmowych lub płatnych zasobów Internetu.

Istnieje wiele darmowych rozwiązań CMS, które praktycznie bez żadnej wiedzy technicznej, pozwalają  laikowi zbudować stronę internetową. Aktualnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest system blogowy WordPress, wykorzystywany również jako platforma CMS. Budując nową stronę wystarczy zainstalować na naszym hostingu system WordPress, wybrać darmowy lub kupić jeden z płatnych szablonów i uzupełnić treść.

Jako, że nie jestem fanem WordPress, postanowiłem kupić uniwersalny szablon i zbudować stronę opartą o statyczne strony HTML, bez CMSa. Szczególnie polecam dwa serwisy: themeforest.net i wrapbootstrap.com  - ze względu na niskie ceny i ładne szablony. Odradzam tworzenia strony na darmowych szablonie, są one zazwyczaj brzydkie i niedopracowane, a nie chcemy, aby klient po pierwszej wizycie do nas nie wrócił. Wydatek rzędu 15-20 USD to mała cena za ładną i przejrzystą stronę WWW, która  będzie  naszą wizytówką w sieci.

Podczas wyboru szablonu warto zwrócić uwagę na ilość i rodzaj podstron jakie dany szablon posiada oraz czy stworzony jest w technologii Responsive Web Design – są to strony przyjazne dla smartfonów i tabletów. Technologia ta polega na tym, że jeśli strona ma się wyświetlić na mniejszym ekranie (w niższej rozdzielczości) to reorganizuje się  i wyświetla w układzie pionowym.

Ostatnie szlify

Kiedy mam już logo, stronę www, czas zadbać o kilka ważnych drobiazgów:

  1. Musimy zadbać o podstawowe SEO (title, description, przyjazne URL, nagłówki H1-H3, treść zawierająca słowa po których w przyszłości będziemy wyszukiwani w Google)
  2. Zakładamy konto oraz umieszczamy na stronie kod Google Analytics (system statystyk o użytkownikach odwiedzających witrynę)
  3. Tworzymy skrzynkę email w naszej domenie
  4. Tworzymy konta społecznościowe (Facebook, Tweeter, YouTube, Pinterest)
  5. Tworzymy konto i dodajemy witrynę do narzędzia Google Webmaster Tools

 

Teraz pozostaje poprosić znajomych z serwisów społecznościowych, z pracy, rodzinę o polecanie naszej strony oraz profilu społecznościowego kolejnym osobom – w ten sposób zyskujemy pierwszych fanów, a w przyszłości może nawet klientów.

comments powered by Disqus

Rozpocznij swój 14-dniowy okres testowy!

Bez opłat. Bez umów. Zrezygnuj kiedy chcesz.